artyści - oratorium

Peter Kooij,  bas - Saul

Należy do grona najlepszych interpretatorów muzyki J.S.Bacha na świecie. Studia muzyczne
rozpoczął w klasie skrzypiec, a edukację wokalną kontynuował pod kierunkiem
Maxa van Egmonda w Konserwatorium im. Sweelincka w Amsterdamie, gdzie uzyskał
dyplom z wyróżnieniem. Peter Kooij ma w dorobku ponad 150 wydawnictw fonograficznych
nagranych dla prestiżowych wytwórni płytowych, takich jak Sony, Phillips, Virgin Classics,
Erato, EMI, BIS i innych. Występował na całym świecie, m.in.: w Concertgebouw w Amsterdamie,
Musikverein w Wiedniu, nowojorskiej Carnegie Hall, Royal Albert Hall w Londynie,
Teatro Colón w Buenos Aires, Filharmonii w Berlinie, Palais Garnier w Paryżu i Suntory Hall
w Tokio, pod batutą takich dyrygentów, jak :Philippe Herreweghe, Ton Koopman, Masaaki Suzuki,
Frans Brüggen, Gustav Leonhardt, René Jacobs, Sigiswald Kuijken,
Sir Roger Norrington i Ivan Fisher.
Jest dyrektorem artystycznym zespołu Ensemble Vocal Européen. Wykładał w Konserwatorium
im. Sweelincka w Amsterdamie oraz w Wyższej Szkole Muzycznej w Hanowerze. Jest profesorem
Uniwersytetu Sztuk Pięknych i Muzyki w Tokio, oraz Królewskiego Konserwatorium w Pradze,
a od 2013 r. także Wyższej Szkoły Sztuk Pięknych w Bremie.
Artysta prowadzi kursy mistrzowskie w Niemczech, Francji, Portugalii, Hiszpanii, Belgii, Finlandii
i Japonii. Peter Kooij został w 2016 roku nagrodzony prestiżowym Medalem Bachowskim w Lipsku,
przyznawanym dla najważniejszych propagatorów muzyki Bacha na świecie.


Margot Oitzinger, alt - Dawid

Urodziła sie w Grazu, gdzie też ukończyła Uniwersytet Sztuki w klasie śpiewu. Doskonaliła swoje
umiejętności podczas wielu kursów mistrzowskich, w tym prowadzonych przez takie
znakomitości jak Emma Kirkby oraz Peter Kooij. W 2008 roku została  laureatką
Międzynarodowego Konkursu J.S.Bacha w Lipsku oraz, w 2006 r., konkursu dla śpiewaków
barokowych w Chimay w Belgii. Jako solistka regularnie współpracuje z czołowymi zespołami
barokowymi, takimi  jak: Collegium Vocale Gent, Bach Collegium Japan, Concerto Copenhagen,
L‘Orfeo Barockorchester,  Wiener Akademie, Bach Consort, Le Concert Lorrain, Dunedin Consort,
Sette voci i wieloma innymi. Jej repertuar koncertowy obejmuje partie altowe wielu oratoriów,
kantat i oper przede wszystkim z epoki baroku ale też  muzykę klasyczną oraz współczesną.
Wielokrotnie występowała w ramach renomowanych festiwali europejskich, takich jak: Festival
Crete Senesi (pod batutą Philippe Herreweghe), Bachfest Leipzig (pod batutą Petera Neumanna
oraz Hermanna Maxa),  Festival voor oude Muziek Utrecht (pod batutą Masaaki Suzuki oraz
Lorenzo Ghielmi),a także Musikfestival Bremen, Schützfest Dresden, Bachfest Salzburg, Haendel
Festspiele Halle, Festival de musique de la Chaise Dieu oraz Styriarte.
Zrealizowała nagrania dla wielu wytwórni płytowych, przede wszystkim: Deutsche Harmonia Mundi
(J.Haydn Arie per un'Amante), Linn records (J.S.Bach, Msza h-moll,), Challenge Records
(W.A.Mozart, Bezulia liberata), Querstand (G.P.Telemann  Kantaty), CPO (H.Schütz Włoskie
Magrygały), a ponadto: J.S. Bach- Stiftung (J.S.Bach, Kantaty).


Zoltan Megyesi, tenor - Jonatan

Urodził się w Szeged na Węgrzech, gdzie ukończył studia wokalne w Filii Akademii
im. Franciszka Liszta, pod kierunkiem Valérii Berdál. Jednocześnie uzyskał tytuł doktora
z matematyki. Jest laureatem konkursu w Weronie na rolę w „Orfeuszu” Monteverdiego
oraz  Międzynarodowego Konkursu Muzyki Sakralnej  w Rzymie, w 2011 r.   Jego repertuar
obejmuje dzieła sakralne i operę od Baroku po współczesność, a także cykle pieśni
Schumanna, Schuberta oraz Brittena.  Artysta specjalizuje się w rolach mozartowskich,
często też wykonuje partie ewangelisty w bachowskich Pasjach.
Koncertuje w wielu krajach Europy, a także w USA, Japonii i Korei Południowej. Jego
kreacje operowe i oratoryjno – kantatowe obejmują role w produkcjach kierowanych przez
znakomitych dyrygentów:  Ádáma Fischera (Monteverdi: Tancredi e Clorinda,
Haydn: Salve Regina, Mozart: Ascanio in Alba – transmisja Radia Duńskiego, Helmutha
Rillinga (Händel: Messiah, J. S. Bach: St Matthew Passion, etc.) oraz Ivána Fischera
(Philharmonie Köln, Brugge Concertgebouw and Wiener Konzerthaus).
W 2018 zadebiutował na scenie Théâtre des Champs-Élysées w Paryżu oraz Opery w
Nicei. Zoltan Megyesi regularnie współpracuje z Węgierską Operą Narodową w Budapeszcie,
a jego repertuar  obejmuje m.in. role:  Tamino(Mozart: Die Zauberflöte),
Tito (Mozart: La clemenza di Tito), Almaviva (Rossini: Il Barbiere di Siviglia), Orfeo
(Haydn: Orfeo ed Euridice) oraz Pylades (Gluck: Iphygenie auf Tauris).
W 2011 oraz w  2017 r. roku artysta zebrał świetne recenzje w Nowym Jorku, za rolę Don
Ottavio w Don Giovannim W.A. Mozarta.


Marian Krejcik, bas - Duch proroka Samuela, Doeg

Urodził się w Chrudimiu. Już podczas studiów na Wydziale Prawa Uniwersytetu
Karola w Pradze, współpracował z zespołami barokowym: Collegium Marianum
oraz Trifolium Musicae,  intensywnie poświęcając się autentycznej interpretacji
muzyki dawnej. Jako śpiewak Schola Gregoriana Pragensis,
pod kierownictwem Davida Ebena, w którego kursach semiologii uczestniczył
na Wydziale Sztuki w Pradze, brał  udział w wielu nagraniach, które otrzymały
prestiżowe nagrody w Czechach i za granicą. W latach  2003-2009 studiował
śpiew i uzyskał dyplom u Bjorna Waaga a Elisabeth Glauser w  Akademii
Muzyki w Bazylei. Podczas studiów uczestniczył ponadto w wielu kursach
śpiewu, m.in. pod przewodnictwem Krisztina Laki, Jennifer Larmore i Malin
Hartelius. Marián Krejčík jako solista regularnie koncertuje w całej Europie
z  renomowanymi orkiestrami i zespołami,  takimi jak: Basel Sinfonietta,
Capriccio Basel, Berner Kammerorchester, Orquesta Sinfonica de Granada,
Holland Baroque Society, Le Parlement de Musique, Collegium 1704.
W sezonie 2008/2009 zadebiutował jako Melisso w  Alcine GF Haednla w  
Hans-Otto-Theater w Poczdamie pod kierunkiem Andrea Marcon.
W 2009 roku brał udział w Académie Baroque Européenne d'Ambronay, gdzie
odnosił sukcesy, jako Leporello i Papageno pod batutą Martina Gestera.
Oprócz muzyki barokowej, która stanowi najistotniejszą część jego repertuaru,
chętnie wykonuje też  muzykę romantyczną i współczesną.  W sezonie 2013/14
stał się stałym członkiem zespołu Meiningen Theatre, gdzie śpiewał takie role,
jak Papageno w „Czarodziejskim flecieOlivier w «Capriccio» Richarda Straussa,
Dr. Bartolo w „Cyruliku sewilski” i wiele innych.

Tomas Lajtkep, tenor- Wiedżma z Endor, Amalekit, Arcykaplan, Abner

Uzyskał stopień magistra w dziedzinie telekomunikacji na Politechnice w Brnie.
Podczas studiów podjął prywatne studia wokalne oraz uczestniczył w wielu
kursach mistrzowskich, prowadzonych przez artystów specjalizujących się
w wykonawstwie muzyki dawnej. Współpracuje regularnie z zespołami
wykonującymi repertuar gregoriański jak też muzykę renesansu i baroku,
w tym : Collegium Vocale 1704 (Václav Luks), Cappella Mariana
(Vojtěch Semerád), Collegium Marianum (Jana Semerádová), Schola
Gregoriana Pragensis (David Eben), Ensemble Inégal (Adam Viktor),
Vox Luminis (Lionel Meunier) oraz z  Collegium Vocale Gent
(Philippe Herreweghe). Oprócz spiewu gra w zespole Capella Ornamentata,
na puzonie tenorowym i basowym. Brał udział w kursach mistrzowskich,
prowadzonych przez wybitnych instrumentalistów:
Francka Poitrineau i Adama Woolfa.

Baroque Collegium 1685 - orkiestra & chór
więcej informacji
Agnieszka Żarska - dyrektor artystyczny
więcej informacji

 






chor
loader